top of page

Nordea sendte ut tusenvis av person­nummer til andre kunder: – Alvorlig glipp

  • Forfatterens bilde: NTB
    NTB
  • 13. nov.
  • 1 min lesing

Banken vil informere Finanstilsynet og Datatilsynet om hendelsen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Banken vil informere Finanstilsynet og Datatilsynet om hendelsen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

En liste med 8600 navn og personnumrene deres ble med en feil sendt ut av Nordea torsdag morgen. Banken beklager glippen.


– Det er en alvorlig menneskelig glipp, som vi beklager. Vi tar kontakt med kundene som er berørt, sier kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen i Nordea til Gudbrandsdølen Dagningen.


Brøleren skjedde da banken invitert sine premiumkunder i Innlandet til investeringsseminar på Gjøvik den 25. november. Invitasjonen ble sendt på epost.


Listen over 8600 lokale kunder ble sendt til 1400 kunder i Innlandet. Steffensen bekrefter overfor GD at listen inneholdt navn, kontaktinformasjon og personnummer til kundene på listen.


Banken vil informere Finanstilsynet og Datatilsynet om hendelsen.


Guro Skåltveit, fagdirektør for kommunikasjon i Datatilsynet, sier at de ikke kan uttale seg om enkeltsaker før de har fått det fulle bildet av hva som har skjedd.


– På generelt grunnlag kan jeg si at dersom personopplysninger havner på avveie, så plikter man å sende inn en avviksmelding til Datatilsynet, sier hun til VG.

bottom of page