Få innmeldte forsikringsskader etter jordskjelvet på Østlandet
- NTB

- 28. apr.
- 1 min lesing

Gjensidige forsikring har mottatt 21 skademeldinger etter jordskjelvet på Østlandet søndag. – Dette har gått veldig bra, sier selskapet.
– Et så kraftig skjelv som ble kjent over et så stort område, og med så få meldte skader – det er positivt. Det viser at norske bygg tåler et skjelv av denne størrelsen godt, sier kommunikasjonssjef Tobias Kvalvik.
Jordskjelvet på Østlandet søndag hadde en styrke på 3,6, ifølge NORSAR. Det kunne merkes av flere enn tre millioner mennesker, men antallet skademeldinger er likevel lavt.
Tirsdag hadde 21 kunder i forsikringsselskapet Gjensidige meldt inn skader etter jordskjelvet søndag morgen. Hos Fremtind var antallet tirsdag morgen sju skademeldinger.
– De fleste meldingene gjelder synlige sprekker i overflater som gips, sponplater og puss, sier Kvalvik.
Gjensidige har fått flere meldinger om sprekker i pipa, og i overgangen mellom pipe og tak. Mange finner sprekker først når de ser seg ordentlig om i hjemmet etter en hendelse som dette, forteller Kvalvik.
– Men sprekkene har ofte vært der lenge og er sjelden noe forsikringen dekker, sier Kvalvik.
Meldingene til Gjensidige er kommet fra Oslo og Bærum til Hamar, og med flere meldinger fra Romerike, Indre Østfold og Vestfold.
(©NTB)


