top of page

Frederiksen med ny firepartiregjering: – Vi har gjort det umulige mulig

  • Forfatterens bilde: NTB
    NTB
  • 2. juni
  • 3 min lesing
Danmark Politikk
Partilederne Martin Lidegaard (Radikale Venstre), Pia Olsen Dyhr (SF), kommende statsminister Mette Frederiksen (Socialdemokratiet) og Lars Løkke Rasmussen (Moderaterne) presenterer regjeringsplattformen for en ny regjering i Danmark, på Marienborg i Kongens Lyngby, tirsdag 2. juni 2026. (Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix via AP)
Statsminister Mette Frederiksen holder pressekonferanse ved Marienborg i Kongens Lyngby sammen med Martin Lidegaard fra Radikale Venstre, Pia Olsen Dyhr fra Sosialistisk Folkeparti og Lars Løkke Rasmussen fra Moderaterne. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix via AP / NTB

Danmarks statsminister Mette Frederiksen kaller sin nye regjering for firkløverregjeringen og hyller det politiske grunnlaget de har greid å forhandle fram.


– Dere velgere satte sammen et Folketing med tolv partier og ga oss politikere litt av en oppgave. Det er sånn sett ok, sa Frederiksen da hun presenterte regjeringsgrunnlaget, ifølge dansk TV 2.


– Det lyktes, konstaterte hun.


Den nye regjeringen består av Frederiksens parti Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti (SF), Radikale Venstre (søsterpartiet til norske Venstre) og sentrumspartiet Moderaterne. Men den har ikke parlamentarisk flertall og trenger derfor støtte fra både Enhedslisten på ytre venstrefløy og Alternativet, som blant annet satser hardt på miljø- og klimapolitikk.


Statsrådene presenteres klokken 10 onsdag.


Gratis tannlege


Blant sakene partiene er blitt enige om, er å gjeninnføre fridagen Store bededag. Men det skal først skje i 2030 og på betingelse av at sysselsettingen har økt. Den nye regjeringen vil også fjerne flere skatter og senke selskapsskatten. Men den skal holde streng kurs når det gjelder asyl- og flyktningpolitikk.


Den nye regjeringen har også «en ambisjon» om gratis tannlege.


– Det settes ned et ekspertutvalg i løpet av året som skal foreslå en presis modell med mål om at det er helt innfaset i 2035 – men med hensyn til kapasiteten i tannpleien og de økonomiske konsekvensene for staten, het det i regjeringsgrunnlaget.


Innfasingen skal starte i 2027, der uføretrygdede og andre utsatte grupper omfattes først.


Også Enhedslisten, som er viktig for flertall i Folketinget, støtter forslaget om gratis tannlege.


– Grønneste noensinne


Én etter én fikk alle partilederne ordet under pressekonferansen.


SF-leder Pia Olsen Dyhr fastslo at Danmark får den grønneste regjeringen noensinne, mens Moderaternes Lars Løkke Rasmussen snakket mest om økonomien og at skattene skal ned. Men han sa også at det kommer omfattende endringer i dansk landbruk, og spesielt i svineproduksjonen, skriver DR.


Martin Lidegaard fra Radikale Venstre sa at han var «pavestolt» og noe ydmyk for at partiet igjen er i regjering, elleve år etter forrige gang.


Frederiksen takket på sin side de andre partiene for samarbeidet.


– Den politiske retningen er mer enn summen av våre fire politiske partier. Det er resultat av tillitsfullt samarbeid. Vi har gjort det umulige mulig, sa hun.


Hun rettet også en særlig takk til Enhedslisten og Alternativet og roste dem for å ha jobbet profesjonelt, selv om de ikke kan skrive under på alt.


– Bemerkelsesverdig


Unikt for den nye regjeringen er at den er bygget på en helt åpen erkjennelse av at partiene er uenige, skriver politisk kommentator Elisabet Svane i Politiken.


Hun mener det er åpenbart at det er inngått en byttehandel, der alle partiene har fått gjennom sine hjertesaker.


SF har fått gjennomslag i familiepolitikk og miljøpolitikk, mens Moderaterne får skattelettelser og fjerning av enkelte skatter.


– Den vanskelige delen har vært å få endene til å møtes, og det er bemerkelsesverdig at en stor del av finansieringen er noe luftig og først vil konkretiseres i regjeringens 2035-plan, skriver Svane.


Frederiksen svarte imidlertid på spørsmål fra Danmarks Radio tirsdag kveld om det ville bli et problem med finansiering.


– Vi kunne ikke funnet på å legge fram et regjeringsgrunnlag som ville skape problemer for dansk økonomi, sa hun.


Mange kompromisser


Frederiksen går nå inn i sin tredje periode som statsminister. De siste årene har hun ledet en regjering bestående av Socialdemokratiet, Moderaterne og Venstre. Før dette ledet hun en sosialdemokratisk regjering.


Regjeringsforhandlingene har vært særdeles kompliserte ettersom ingen av fløyene fikk parlamentarisk flertall i valget i mars.


Frederiksen måtte gi opp sitt første forsøk på å danne en ny regjering, dermed gikk stafettpinnen videre til Venstres leder Troels Lund Poulsen. Han ønsket å danne en mindretallsregjering med tre borgerlige partier og med støtte fra flere partier på ytre høyrefløy, men en slik regjering trengte også Moderaternes støtte, og det fikk de ikke.


Dermed gjorde Frederiksen et nytt forsøk og lyktes med å få med seg Løkke Rasmussen på en regjering med tre røde partier og to andre røde partier som støttepartier i Folketinget.


Det har gått hele ti uker – 69 dager – siden valget i mars, og dermed er det en rekordlang regjeringsdannelse i dansk målestokk.

bottom of page