15 år med for høye aluminiumsnivåer i drikkevannet i Høyanger – barn kalles inn til legesjekk
- NTB

- for 1 døgn siden
- 1 min lesing

Det er funnet utrygge nivåer av aluminium i drikkevannet i Høyanger kommune i prøver helt tilbake til 2011. Barn i kommunen skal inn på helsesjekk.
Det opplyser kommunen i en pressemelding, skriver NRK. Kommunen har gått gjennom vannprøver tilbake til 2004.
Fredag viste FHI til for høye verdier fra 2021 og fram til i dag. FHIs målinger viser at de har hatt et gjennomsnittlig aluminiumsinnhold på 0,54 milligram og en høyeste målt verdi på 0,84 milligram. Det er flere ganger mer enn grenseverdien på 0,2 milligram.
Barn er mest sårbare for forgiftning, og kommunen kaller nå inn alle barn mellom 0 og 3 år som har vært fastboende i Kyrkjebø fra 2021, til helseundersøkelse.
– Det vi vet fra forskning, først og fremst fra dyreforsøk, er at høye aluminiumsnivåer kan gi mulige effekter på nervesystemet, som redusert gripestyrke og kognitive effekter, sier Trine Husøy, forsker ved avdeling for Mattrygghet i Folkehelseinstituttet.
Fredag ble det innført drikkeforbud i Kyrkjebø i kommunen. Da varslet kommunen om for høye aluminiumsverdier i vannprøver fra Kyrkjebø vannverk.
– Dette er leit og en situasjon vi må rydde opp i. Vi må bare snu alle steiner og få kontroll på dette. Dette er helt klart alvorlig, spesielt det de sier om unge, sa ordfører Petter Sortland til Firda fredag.
Høyanger er en kjent industrikommune og huser blant annet en aluminiumsfabrikk fra Norsk Hydro, men kommunen knytter ikke de høye aluminiumsforekomstene ved vannverket til dette.
Aluminiumsverket ligger flere kilometer unna drikkevannsanlegget i Kyrkjebø.
(©NTB)


